۱۵ مرداد ۱۳۸۸

براي دوستاني كه سبز و سفيد اين روزها را خيلي جدي گرفتند.

وقتی می بینم این همه سال دارد به این پرسش مهمل ختم می شود که " شال سبز بهتر است یا تی شرت سفید؟" آن هم از ناحیه دوستانی که سال هاست متّفق القول مدعی حرکت در مسیری هستیم بر ساخته از خرد و دانایی ، آنگاه سكوتي هراس انگيز وادارم مي كند به گوشه گيري و دم نزدن و اينكه "نكند واقعن پادشاه لخت نيست؟"

نا امیدم کردید با همه دک و پزی که این سال ها با خود حمل کرده اید . آزمون سنگینی نبود ولی شما بازنده های بزرگی بودید و اگر وضع به همین منوال پیش برود چیز زیادی برای باختن باقی نمی گذارید. برخلاف این تفکر رایج در قشر تحصیل کرده مان و گاهن روشنفکر که "مردم نمی فهمند " و در تایید این ایده که "مردم فکر می کنند" باید بگویم که مردم عادی این روزها را خیلی بهتر از شما دوستان می فهمند.
با شناختی که از شما داشتم انتظار این بود که با رصد کردن لحظه به لحظه وضعیت جاری و دقت در رفتار ،گفتار و موضوع گیری های کاندیداها ،گروه ها و افراد سعی در شناسایی درزها و شکاف های موجود در دستگاه حاکمیت و شناساندن و پررنگ کردن آنها با همین حداقل دسترسی به فضای گفتمان از طریق وبلاگ و تجمع های چند نفری نمایید . اما مناظره 13خرداد با همه پلشتی پشت پرده اش نشان داد در مواجهه با شناساندن این درزها و شکاف ها چند قدم از شما جلو تر است بدون آنکه بخواهد و شما هم ، این روزها با تمام توان مشغول یقه درانی و جر دادن حنجره تان برای پوشاندان این درزها و شکاف ها هستید شاید بدون این که بدانید.
اینگونه موضع گیری های شتاب زده و بعضن از سرذوق زدگی دوستانی که منتقد یا معترض شرایط موجود می باشند دقیقن به نگرش/رویکرد فرد در برخورد با امر سیاست بر می گردد. شکی نیست نگرش منفعت طلبانه و سهم خواهانه به سیاست ما را وامیدارد تن به شرایطی بدهیم که همیشه معترض ومنتقد آن بوده ایم و آن چیزی که وادارمان می کند تن به خواست حقیرانه ای ندهیم (حداقل در شرایط موجود) رجوع کردن به ایده ها و خواست های اصیل مان است و تلاش جهت مبارزه ای شرافتمندانه با تمام ناراستي ها و مدنظر قراردادن این امر که "ما" هیچ ربطی به "آنها" نداریم و نيز قائل بودن به اين خط کشی در همه وضعیت ها.
سیلی محکمی اگر به خودتان بزنید شاید کمی تامل کنید در آنچه برایتان مانده و اگر کوتاه نیایید از این عربده کشی های مضحک و بی مایه من یکی که "دنباله کار خویش گیرم " و بقیه این روزهای خفت بار را سر میکنم با همین "انفرادی".

*پی نوشت
این متن می توانست در لفظ خشن تر و عریان تر باشد که حقیقتن باید چنین می بود ، با همه وجود بیش از آنکه دربردارنده نگرش من باشد ناشی حسی است که در مواجه با کنش دوستان من در این چند روز بر انگیخته شده.
۱۳۸۸/۰۳/۱۶

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر